staffedoggblogg

Alla inlägg under mars 2015

Av Sofie Pettersson - 12 mars 2015 20:47

Jag har haft mycket att göra i veckan. Det positiva är att dagarna går fort... Imorgon är det visst redan fredag!

Våren är på väg! På morgonpromenaden börjar det ljusna redan vid halv sex.

Imorse vid kanalen:

 

I måndags kväll träffade vi Susanne och Axa för en promenad i Karby-spåret. Äntligen kunde jag ta med båda hundarna, inte bara Wilson.

Fystränat har Leia gjort varje dag med diverse övningar. Draget har ökats på den här veckan med två till repetitioner. Även intervallerna med travökningar har längts lite.  Förhoppningsvis har isen försvunnit snart i spåret i Domarudden så man kan börja motionera ordentligt. Inte så bra att springa på asfalt..


Vi har gått vid havet varje dag efter jobbet. Mysigt när solen värmer.

 

 

I tisdags var det vilodag.  Då blev det bara promenader.  Wille har dessutom varit lite sliten efter helgens bravader. 

Igår kväll körde vi trickträning inomhus. Jag har som plan att imorgon kväll gå till konstgräsplanen som ligger här i närheten och träna lydnad. Än så länge är det  väldigt lerigt på klubben så det är inte kul.


Idag fick Leia följa med mig till stallet för första gången sedan operationen. Gick en promenad med henne och Bonne. Hon är trött och nöjd nu eftersom hon alltid får så mycket uppmärksamhet när hon är med.

 

 

På lördag är det dax för årets första hundträff i Frösunda. Ska bli jättekul som vanligt. Det blir bra för Wille. Det märks att det varit för lite av sådan träning nu i vinter.

Nu kör vi full fart mot helgen! Wohoo!     

                                                  
                      




Av Sofie Pettersson - 8 mars 2015 18:20

Idag har jag och Wilson startat inofficiell agility för första gången. Det var DTBK som arrangerade tävlingar i Arningehallen. Helena med pappillonen Noppe var också med. Alltid trevligt med sällskap!


Klass 2-banor är ju för svåra för oss, och dessutom har jag inte haft någon möjlighet att träna i vinter. Men jag är riktigt nöjd med dagen ändå! Hunden gjorde inga fel iallafall.

 

Vi startade samtliga tre lopp (agilityklass A+B och hoppklass). Det var bra för jag var så väldigt nervös i första loppet. Blev bättre i de andra två.

Lopp 1 diskade vi oss i. Missade en pinne i slalomet och jag valde att fortsätta istället för att ta om. En del andra fel var det också.

Lopp 2 diskade vi oss för att klant-matte skickade in hunden fel väg i en tunnel. Svårt när man tar samma tunnel flera gånger fast från olika håll!

Jag är inte besviken för det, i både mina klasser var det 8 diskningar av 11 starter. Bara 3 i mål alltså.

Wilson skötte sig bra. Han hade lite svårt att förstå sin virriga matte.

Lopp 3(hoppklass) glimrade det till. Ingen disk! 16,5 fel. Placerning 6 av 19!Nöjd som f-n.


Film från hoppklassen. Tyvär dog kamerabatteriet när det är två hinder kvar.


Det var inte så många ekipage(typ 120) på den här tävlingen,men högljutt iallafall. Mycket skällande. Blir jobbigt för Wilson som är lättstressad. Tur att jag köpt buren.

 

Härligt väder idag. Sol och 15 grader!

Wille och Noppe:
 

En lyckad dag. Hunden är helt slut. Förhoppningsvis är han fortfarande lite trött imorgon också. =)

När jag kom hem så åkte jag och Leia till Domarudden och motionerade. Hade tänkt gå i spåret men där var det fortfarande is så det blev skogen istället.

Finaste Leia:

 



Av Sofie Pettersson - 6 mars 2015 18:35

På söndag är det  tävlingsdax igen. Den här gången är det agility som gäller. Wilson och jag ska starta inofficiell tävling i Arningehallen. Vi som knappt tränat någon agility alls sedan i somras. Vad tänkte jag med? Som vanligt, kändes bra när jag anmälde mig, men nu.....

 

Jag har inga  krav alls på Wille utan det är ren träning. Ska försöka ta det lugnt och fokusera på att ta oss runt banorna. Jag har anmält mig till samtliga tre lopp. Får se om vi startar alla.

Som vanligt när det ska tävlas så blir det en del förberedelser. Packa ska jag göra imorgon. Om vädret tillåter så blir det en sväng till klubben för att köra igenom slalomet en sista gång!

 

Den här veckan var jobbig. Jag har haft inbokningar varje kväll: föreläsning, häst, veterinären osv. Lite dåligt samvete har jag allt.

Igår togs Willes stygn bort. Efter det passade jag på att gå en promenad runt i Vallentuna centrum. Ny miljö, nya lukter. 

Kör på så gott jag kan med Leias rehab. Tycker det går riktigt bra med draget. Hon verkar tycka det är kul. Har googlat runt lite på DW(dragweight) för säkerhets skull. Förutom drag ärdet intervaller med ökad trav på promenaderna,benmanschetter samt cavaletti. Vi har gått mycket offroad i skogen över stockar. Tyckte idag att man redan ser resultat på musklerna vid baksida lår.

Till nästa vecka ska vi öka belastningen. Man måste hela tiden komma vidare ett steg, men utan att gå för fort fram.

 

Nu börjar äntligen vädret bli bättre så man kan träna ute igen. Körde ett kort lydnadspass idag på baksidan. Gick bra tycker jag. Håller på med "ställande under gång". Tränar jag lite varje dag så verkar det till och med som att Wille kan lära sig. =)

Hade tänkt att starta Leia i lydnadsklass 1 den 25 april men jag tror inte vi kommit tillräckligt långt med rehaben då ännu(inga hopp eller inkallningar). Dessutom ska hon ta bort misstänkt juvertumör den 11 april. Nu funderar jag på om jag ska anmäla Wilson istället? Får se hur jag gör med den saken...

 

Härligt igår på promenaden vid havet:

 

Av Sofie Pettersson - 5 mars 2015 20:01

Då och då blir man påmind om att hundarna har vi bara till låns. Deras liv är kort och därför måste vi se till att ge dem det bästa som vi kan. Glöm inte bort att det är vi som väljer dem och inte tvärtom. Vi måste alltid ta hand om djuren så bra vi bara kan och tillfredsställa deras behov.

Min väns hund gick bort igår. Jag vet att han hade det så bra och att han aldrig någonsin behövde lida. Det är hemskt sorgligt ändå. Vila i frid.  

                                                  
                         

Älskade hundar!

 

Av Sofie Pettersson - 3 mars 2015 20:06

Igår kväll var jag på föreläsningen "missförstånd" med Memea Mohlin.

Jag tycker hon är bra. Trevlig att lyssna på och vettiga lösningar på problem. "Missförstånd" handlar naturligtsvis om feltolkningar som händer människor och hundar emellan. T.ex varför så många har problem med koppeldragning mm. Bristerna i kommunikationen handlar förstås om att vi människor är för otydliga. Hon påpekade också poängen mycket med att "inte börja träna mitt i matchen" vilket är bra att påminna sig om!

Memea har bra föreläsningar. Rekommenderas!


Idag har det varit riktigt skitväder. Regn och grått. Träningslusten har lixom inte infunnit sig alls så det har bara blivit vanliga promenader.


Helena skickade nyss meddelande och undrade om jag var redo inför söndagens aglitytävling? Gulp. Klump i magen direkt. Svaret är : NEJ! Inte alls! 

                                                  

   

Inte så mycket missförstånd här inte, vi förstår varandra ganska bra faktiskt...

Bild från i somras:

 







Av Sofie Pettersson - 1 mars 2015 18:04

Imorse klockan 10 var det dax för hundträff. Jag tog med båda mina hundar. Bra start på dagen!

 

Den här träffen var anordnad genom en facebokgrupp. Bra initiativ! Träff kanske man inte ska kalla det utan en gemensam hundpromenad. Bra socialiceringsträning för mina hundar, har varit lite dåligt med sådan träning under vintern.

Zandra och Holger(irländsk varghund) följde också med. Kul! Den här gången var inte Wille rädd för Holger. Skönt! Det är andra gången de träffas. Det finns hopp...

 

Förutom det har Leia dragtränats, vi har gått skogspromenad samt haft  hundvård. Imorgon ska jag på föreläsning och "kompetensutveckla" mig lite. =) Det blir "missförstånd" med Memea Mohlin. Den kommer att vara bra, det vet jag!

 

Wilson, Leia och Holger:

 

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards