staffedoggblogg

Alla inlägg under augusti 2014

Av Sofie Pettersson - 8 augusti 2014 08:55

Det är en bra början på dagen med en promenad i skogen. Då har djuren redan fått springa av sig ordentligt. Brukar småträna lite då och då. Håller ju på att lära Wilson "stå". Perfekt att träna på ute. Om jag stannar så kommer han alltid och sätter sig,och då brukar jag säga "stå" och sedan får han springa iväg.

Annars brukar jag be dem hoppa upp på stenar,leta godis i träd,eller leta godis i en sökruta,eller bara gå utan att göra någonting! Hur som helst så älskar jag skogen!

                                                  
                                                  
                          

Det finns faktiskt en sak som är bra med att bo i lägenhet,och inte bo på landet,och det är socialträningen som hundarna får gratis varje dag. Det tänker man kanske inte på.Men en hund som bara är van att gå i skogen måste också träna på att vara bland folk och trafik,annars blir det jobbigt att ha med sig hunden.

Jag försöker ta med hundarna så mycket som möjligt. De är lättsamma att ha med sig för det mesta. Skönt tycker jag!

Av Sofie Pettersson - 7 augusti 2014 14:06

Eftersom det funkade så bra med att ladda upp filmer så tänkte jag visa en annan sak vi tränar på lite då och då. Det är min granne Agnes som har visat mig hur man lär in det här tricket på ett bra sätt.Det funkar!

Det här är ganska svårt för hunden och får den att tänka på vad den gör med sin bakdel.

Backa slalom med Leia:


 

Av Sofie Pettersson - 7 augusti 2014 14:02

Nu tänkte jag visa hur det går med klossträningen. Vi har nu kört ungefär 2 korta pass varje dag. Jag är själv nöjd med resultatet! Hoppas bara det funkar nu med filmen...

Klossträning med Leia:


 

Av Sofie Pettersson - 6 augusti 2014 22:30

Varit på agilitykurs hos Eva. Superkul!

Tränat hopp,tunnlar,platta tunnlar,däck,slalom och olika balansbrädor.Balansera på pilatesboll har vi också gjort.

Wilson är den mest orädda hund jag någonsin har sett.Han är helt galen.Inte bara på agilityn utan annars också iofs.På gott och ont.

Det gör att han har lättare än många andra. Han funderar lixom inte,utan bara kör på. Litar helt på att säger matte att jag ska upp här,eller in där så gör jag det!

Han har verkligen talang för agility. Måste bara matte som för hunden träna ordentligt också så man är med i matchen!

Det som är bra med kurs är att man får tänka på saker som man kanske inte tänker på annars när man kör själv.Hur man håller kroppen t.ex och hur det uppfattas av hunden.

En rolig dag!   

Av Sofie Pettersson - 6 augusti 2014 14:26

Klockan 8 i morse blev det träning. Jag med mina hundar och Susanne med rottisen Axa och schnauzern Winston. Vi började med en promenad,sedan blev det platsliggning. Bra att Winston var med för honom har aldrig Leia och Wilson träffat förut. Den hunden passar Susanne i två veckor.

Efter platsliggning blev det lite lydnads och rallyträning. Det är inte så långt kvar tills rallydebuten så man måste ju underhålla det också.

Gick riktigt bra idag. Jag ska verkligen försöka bibehålla den här positiva känslan som vi har i träningen just nu!

När vi var klara åkte vi till domarudden och badade hundarna innan vi sprang 3,5km. Bra början på dagen!

 

Ikväll är det dags för andra gången på min och Wilsons agilitykurs hos Eva Sognevik i frösunda. Jag brukar ju träna agility själv på klubben,men nu går jag en kurs dels för att lära mig reglerna ordentligt,och dels för att det är bra störningsträning för Wille.Jag vill också få bra tips på hur man lär in slalom på ett bra sätt. Roligt är det iallafall!

 

Av Sofie Pettersson - 5 augusti 2014 20:10

Är nyss hemkommen från agilitycupen på öbk. Jag startade båda hundarna i blåbärsklassen som planerat. Målet uppfylldes: ingen blev diskad.Jag är supernöjd!

Bäst gick det med Wilson idag.Han fick 5 fel, och en ganska bra tid. Lyssnade mycket bra!

Leia var lite seg pga. värmen såklart men gjorde också bra ifrån sig. Hon rev ett hinder och då tappade vi farten så det blev vägran på hindret efter. Sammanlagt 10 fel. Resultatet blev 2:a i mediumklassen och 2:a i largeklassen!

Jobbigt bara att man alltid blir så nervös... Även om det bara är på "skoj".

 

Sedan stannade jag kvar en stund och kollade på hoppklassen. Att sitta och titta på agility är den absolut bästa störningsträningen. Livat som alltid! Speciellt bra är det för Wilson som verkligen måste träna på att ta det lugnt när andra har jätteroligt.

Tydligen var det jobbigt för nu ligger båda två och sover helt utslagna.

Kul att spana in alla duktiga ekipage. Sjukt snabba vissa är!

Man har en del att träna på...

 

Av Sofie Pettersson - 5 augusti 2014 11:16

Mysig morgon med lite bad. Nu ska vi bara vila oss i form till agilityn i eftermiddag. Helena och hennes bordercollie Frasse ska också vara med,men hon tävlar agilityklassen och hoppklassen.På lite högre nivå alltså. Det är iallafall skönt med någon man känner,då kan man hjälpas åt lite.

   

Av Sofie Pettersson - 4 augusti 2014 09:03

Idag ska tydligen bli årets varmaste dag!Var uppe med tuppen och gick min vanliga helgmorgonrunda i skogen.För varmt redan då!

Det får bli lugnt idag.Som tur var åkte jag en sväng till klubben igår och tränade lite lydnad. Det går bra med båda hundarna tycker jag,lite segt bara.

Wilson gör stora framsteg.Det är jätteroligt. Han är ett lysande exempel på att det går att lära gamla hundar nya saker.

 

Imorgon är det dags för sommarcupen i agility på Öbk. Jag planerar att starta båda hundarna i blåbärsklassen. Målet är som vanligt att komma runt banan utan att bli diskad.

Presentation

Leeloo

 

Leia

 

Wilson

 

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar jag rekommenderar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards